Blotlagte bilag

rasmushalling_kuvertark


Forfatter:    
Rasmus Halling Nielsen

 Forlag:         Forlaget 28/6  – ISBN 978-87-992686-3-4

 Format:        Samlede ark i kuvert, 20 ark

 * * *

Tyve ark bilag. Holdt sammen med papirsklips. I en A4-kuvert. Det vil ikke undre undertegnede, hvis kun få læsere synes, det lyder som det mest sindsoprivende litterære setup nogensinde. Men faktisk er sandheden, at man ikke skal mange øjekast ind i Rasmus Halling Nielsens Bilag til Niihlsø 98-09 for at finde den ganske bemærkelsesværdig, idet den funky, sølvskinnende kuvert afslører en større stormflod af ordflom og tungetale.

Indrømmet med det samme: Denne udgivelse er det mest særprægede, jeg endnu har anmeldt her på siden. Den sølvblanke kuvert viser sig at indeholde to gange ti sider (inklusive de to forsider), og der er ikke megen hjælp at hente til overblikket. Faktisk må jeg sige, at jeg ikke har nogen anelse om, hvilken rækkefølge siderne skal forstås i, da de er uden sidetal eller anden indbyrdes rækkefølge, og således kan man jo håbe på, at siderne skal læses i den rækkefølge, de er sat sammen med de kobberfarvede clips.

Men, men, men – når man gransker sig en lille smule igennem arkene, vil det såmænd nok gå op for én, at rækkefølgen næppe er synderligt vigtig. Ja, man kan vel nærmest sige, at det er overladt til læseren selv at luske på kryds og tværs af arkene i denne udgivelse. En del af arkene bærer en slags overskrifter, nogle er prægede af forskellige kendemærker, men intet der tyder på nogen orden overhovedet – og det er sikkert et fint billede på forfatterens tankegang i denne sammenhæng.

Okay, hvad er det så? Umiddelbart vil jeg definere det som en serie af forskellige, noterede talespor og indfald, der er blevet smidt op i linier formentligt i den rækkefølge de var tænkt. Nogle gange med visse grafiske tiltag som rækkerne med kors der repræsenterer dødsfald, eller en slags avisheader der siger International Herald Tribune. Typografien veksler stærkt i størrelse, og giver et lettere schizofrent præg. Her lader til at være tale om en slags hjernevomiterende skrivestil, hvor det meste kommer med, og læseren får som en slags litterær klunser den særlige rolle, at skulle luge ud i det selv. Man kan ikke udelukke, at bilagene hér er udarbejdede med stor præcision og opsætning, men det ville undre mig af to grunde: 1) Hvad skulle være pointen i at gøre tingene søgte? 2) Hvor ville charmen i projektet være?

Når nu så meget er overladt til læserens egne personlige kriterier, siger det også sig selv, at det man får ud af teksterne, meget beror på hvad man selv lægger i dem. Ikke forstået sådan at man som læser kan spejle sig i disse tekster, det kan man næppe grundet deres lukkethed, men man er nødt til at frembringe sine egne bedste kenderminer for at grave guldet ud. Lad det være sagt allerede nu: De fleste af disse tekster er meget svære at åbne op, faktisk holder det hårdt for en del af dem, at komme ud af deres eget tyngdefelt. Man spørger lidt sig selv, om man er igang med at blive snydt, når man studerer teksterne dybdegående. Det er næsten provokerende sammenkrøllet og modstrittende i perioder. Som om der bevidst ligger et spark til ens øje. En tekst som April atter er fx. fyldt med sorte udstregninger, som får én til at spekulere over, om teksten er formuleret sådan, eller om den er skrevet fuldt ud og så udstreget. Man tænker: Vil forfatteren have os til at tage stilling til sådanne tiltag eller er det ment at face value? Lidt mere håndgribeligt kan vi også snuppe et citat fra teksten SRY (tension i retning af mezzy):

”Jeg ankommer kl. Jeg er forsinket. Jeg er der kl. / Jeg er hjemme. Ring venligst til mig. Jeg sidder i møde. Ring senere kl. Mødet er aflyst. Ring venligst. Jeg kommer kl. / Hvor er du henne? Jeg er sent hjemme kl. / Hvorfor er kl. og du er ikke her? Mødet trak ud. Ring venlisgt til mig. / Hvad betyder jeg for dig.”

Personligt fungerer disse tekster bedst for mig, når forfatteren lader til at ramme en længere serie af rytmiske drev, hvor tingene drøner i piskesmæld henad linierne, så frontallappen ignorerer alle de tænderskærende modhager i teksterne, og kun fokuserer på at holde fast i tømmerne. Disse strømninger er der en masse af, mange endog samlet i de samme tekster, som fx. Preeludy ono der knirker dette ud:

”De gange udgravning af gaderne har vagt kommer jeg gennem telt med en flyvende krikke gamle øg vi jager og smager godt helt unge til benet bens gamle af steder jord og jord med hove beskoet gamle svinger.”

I min anmeldelse vil jeg hæfte mig ved, at der i dette sammenrend af materiale til tider er individuelt gode forløb, men ingen tydelig sammenhæng og faktisk så godt som intet samspil mellem teksterne. Det gør den sært leddelt at læse, nærmest irriterende på en sådan måde, at man bliver i tvivl om, hvorvidt forfatteren vil spille én et puds – dermed fremstår dele af Bilag til Niihlså 98-09 som en art gimmick, der i glimt tillader en grad af gennemtrængelighed, men ikke mere end at man aldrig får ild på helheden. Jeg er ikke imponeret af tju-bang tegnefilmssprogssekvenserne, men finder i passager rester af et letlegende sprog, der i længere stræk ville fremstå decideret fremragende. Dermed føler denne anmelder sig lidt som en arkæolog i disse tekster, der i glimt pudser brokker af storslåethed frem, men til syvende og sidst mest er bevidst om, at der er tale om brokker og glimt. Interessant, spraglet, til tider både overdådig og tåbelig, men lad jer ikke overbevise af anmelderen og dennes optik: Prøv selv at læse teksterne med universalåbenheden tilslået.  

Anmeldt af Thurston Magnus

3 tanker om "Blotlagte bilag"

  1. M’damer & herrer:

    Ikke nok med at man kan mæske sig i to anmeldelser på MetrOrd i dag, der er også et slagtilbud for Kbh’ere, thi undertegnede anmelder og hvadharvi læser op på Støberiet i aften, tillige med en række af unge damer (som en anden Robert Palmer). Skulle man have lyst til at uddele ham en kindhest eller lignende, og tør man trodse Nørrebros åh-så farlige gadeliv, så kan det gøres hér:

    ______________________________
    Poetry Preview i aften kl. 20.00

    Hej med dig

    Så er det i aften at endnu en omgang Poetry Preview rammer Nørrebro.
    Beatpoet Claus Høxbroe har samlet en flok af Københavns nyere digtere, og leder publikum ordrigt gennem aftenen som vært.

    Poetry Preview
    I aften, torsdag kl. 20.00
    – dørene åbnes kl. 19.00 –

    Støberiet
    Blågårds Plads 3
    2200 København N
    Entre 20 kr.

    Oplev :

    Ayan Mouhoumed
    April Lauring
    Thurston Magnus
    Kajsa Paludan
    Eva Maria Hartvig Lund
    ______________________________

  2. fandme fra den ene dejlighed til den naeste!

    ville oenske at jeg henholdsvis a) var der i aften og lyttede paa, b) boede i kbh, saa jeg kunne blive inviteret til at laese op.

    i lys og respekt

    poul x

  3. God oplæsning – ville ønske jeg kunne være med altså, på en lytter. Men jeg sidder i kortromanens kaffeistiske speed og synes den i virkeligheden er alt for lang til at blive kaldt kort. Og det er jo noget lort.

Der er lukket for kommentarer.